bakning

Var sugen på att baka något förut och då fick det bli chokladmuffins. Så gott och ganska enkelt att göra.
Nu ska jag ta och smaka på muffinsarna och se om dom blev goda.
 
Fick lite smet över och hade en större form. hahah, blev en ganska stor muffins. Kanske inte ser så
jättestor ut men den blev verkligen stor.
 
Här är receptet:
 
12 st stora muffins ( för mig blev det 16st för att jag använde inte så stora formar )
 
125 g margarin
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
 
Smält margarinet och häll i en bunke. Tillsätt mjölk och äggen och vispa ihop.
Blanda de torra ingredienserna och rör ned i smeten. Fördela smeten på 
tolv formar i muffinsplåt. Grädda i mitten av ungen på 175 grader i cirka
30 min.
 
Chokladpluttar efter eget tycke. ( jag använde vanlig choklad, som jag gjorde till två
små bittar som jag sedan stoppa i mitten.) Man kan också använda små pluttar i mörk
choklad och i vit choklad ca 1/2 dl av varje.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0